På svenska (och om svenska)

För fyra år sedan, när jag flyttade hit, drömde jag inte ens att jag skulle kunna lära mig språket. I början fick jag inget personnummer (alltså inga SFI kurser) så det gick bara att sitta och plugga på egen hand. Jag fick betala för ett par en-månad-kurser på Folksuniversitet och hade världens tur för att jag fick de absolut bästa lärarna där. Jag tänker fortfarande på dem och på hur engagerade och motiverade dem var när jag förbereder mina egna lektioner (Tack Paula och Stina!).

Efter detta, och efter mycket självständigt jobb klarade jag inträdesprovet för att läsa svenska som främmande språk på Stockholms Universitet. Jag berättade för nästan ingen att jag blivit antagen… jag var 100% säker på att de skulle kasta mig ut så snart de hörde mig prata!

Men det blev inte så. Jag klarade mina kurser, lärde mig väldigt mycket och skaffade fina vänner på köpet!❤

Efter Universitetet blev det riktigt svårt. Då var mitt jobb att fortsätta lära mig svenska på egen hand och söka jobb samtidigt. De där tiderna var inte så roliga… Men en dag fick jag en chans och gjorde mitt bäst för att utnyttja den. Jag är och ska alltid vara så tacksam för det! Jag trivs varje dag ännu om jag blir helt utpumpad nästan varje fredag🙂

Och min svenska fortsätter att utvecklas på ett spännande sätt!! Tonåringar kan bli riktigt elaka utan att även tänka på det och det gör mig att vilja bli bättre och bättre på svenska😀

IMG_20151205_232957033

Ganska nöjd med mig själv efter en rolig och givande julfest med arbetskollegorna🙂

 

Som lingvist och språkälskare hittar jag väldigt intressant att uppleva hur min svenska utvecklas och tar över mina andra språk. Först var det krig mot franskan och franskan besegrades, sedan började svenskan ta över engelskan och nu mot alla odds känner jag mig bekvämare om jag behöver prata svenska…

Nu jävlas den även med mitt mödersmål! Det är fascinerande och samtidigt skrämmer det skiten ur mig!!

Det var länge sedan jag hade lust att fundera på allt det här och att sätta mina tankar i ordning. Jag gör det här eftersom det är här jag känner att jag kan uttrycka mig🙂

Trevlig sondag!

PS. Jag vet, jag vet… många fel överallt, men det blir bättre och bättre, jag lovar!

Responder

